Koenzym Q10 i jego znaczenie dla urody

Związek ten, zwany też ubichinonem, odgrywa dużą rolę w procesach zachodzących w skórze, ale i w całym organizmie. Jest naturalnie obecny w ciele – produkowany przez wątrobę – jednak z wiekiem jego ilość spada.

Koenzym Q10 ma kluczowe znaczenie dla zdrowia organizmu. Wskazuje na to już sama jego nazwa – ubichinon (od łacińskiego ubitarius – wszechobecny i chinon – związek pierścieniowy). Bierze udział w procesie produkcji energii. Szczególnie ważny jest dla prawidłowej pracy serca i mięśni szkieletowych. Chroni przed chorobami serca i układu krążenia, zapobiega występowaniu nadciśnienia. Poprawia odporność i łagodzi stany zapalne. Ma także właściwości antynowotworowe.


Ilość koenzymu Q10 wytwarzanego przez organizm spada już po 30. roku życia. Do obniżenia się poziomu ubichinonu może też dojść z powodu stresu, choroby, nadmiernego wysiłku, narażenia na niekorzystne warunki zewnętrzne. Skutki mogą być widoczne na skórze w postaci utraty jędrności, zmarszczek, bruzd, obwisania. Inne efekty niedoboru tego składnika to przewlekłe zmęczenie, częste infekcje, pogorszenie kondycji fizycznej.

działanie

na skórę

Ubichinon jest przede wszystkim potężnym antyoksydantem. Chroni skórę przed wolnymi rodnikami powstającymi pod wpływem promieniowania UV, zanieczyszczeń powietrza czy dymu papierosowego. Spowalnia starzenie związane z wiekiem i fotostarzenie (czyli negatywne zmiany pojawiające się wskutek działania promieni słonecznych). Opóźnia powstawanie zmarszczek i wygładza te istniejące.


Wspiera proliferację (mnożenie się) fibroblastów, komórek produkujących kolagen i elastynę, oraz macierzy międzykomórkowej. Stymuluje wytwarzanie komórek naskórkowej błony podstawnej. W ten sposób sprawia, że skóra jest gładka, jędrna, zachowuje elastyczność, łatwiej się regeneruje. Pobudza metabolizm skóry, przyspieszając pozbywanie się szkodliwych substancji. Przyspiesza gojenie ran. Ubichinon ma także właściwości rozjaśniające i rozświetlające, wyrównujące koloryt. Blokuje tyrozynazę, która uczestniczy w produkcji melaniny, barwnika skóry. Może więc rozjaśniać istniejące plamy i przebarwienia oraz zapobiegać powstawaniu nowym. Poprawia nawilżenie skóry.


Te właściwości sprawiają, że ubichinon sprawdza się w pielęgnacji skóry dojrzałej, borykającej się ze zmarszczkami i utratą jędrności, ale też ciała – zwłaszcza do skóry zwiotczałej, z cellulitem, zagrożonej rozstępami. Jednak koenzym Q10, jak każdy antyoksydant, będzie cennym dodatkiem w pielęgnacji właściwie każdej skóry, także młodej, która skorzysta z jego właściwości ochronnych i przeciwzapalnych. Kosmetyki z tym składnikiem warto stosować też przed i po ekspozycji na słońce (oczywiście razem z wysokim filtrem SPF, nie zamiast niego!).


W kosmetykach zazwyczaj stosuje się koenzym Q10 pochodzenia syntetycznego lub roślinnego. Jego efektywność jest uzależniona od zastosowanego stężenia – składnik ten jest intensywnie żółty, więc kosmetyk zawierający odpowiednią jego dawkę (ok. 0,3%) powinien mieć przynajmniej żółtawy lub morelowy odcień. Kremy zawierające koenzym Q10 w skutecznej ilości mają udowodnione działanie redukujące zmarszczki. Trzeba jednak cierpliwie poczekać na efekty – są one widoczne po 5-6 miesiącach używania.


Koenzym Q10 jest bezpiecznym i przebadanym składnikiem, nie ma właściwości podrażniających czy uwrażliwiających skórę na słońce. Może być elementem codziennej, porannej lub wieczornej pielęgnacji. Na rynku są zawierające go toniki, kremy do twarzy i pod oczy, serum. Q10 nie „gryzie się” z innymi składnikami, warto go łączyć z pozostałymi antyoksydantami, jak np. witaminą C, wyciągiem z zielonej herbaty, a także składnikami nawilżającymi, np. kwasem hialuronowym czy aloesem.

suplementacja

Udowodniono, że podawany doustnie ubichinon zwiększa zawartość tego składnika w skórze, działając odmładzająco – redukuje zmarszczki, wygładza, ujędrnia, przyspiesza regenerację skóry. Zalecana dawka to od 60 do 150 miligramów dziennie. Na efekty suplementacji trzeba poczekać 2-4 miesiące.
Uwaga – ubichinonu doustnie nie powinno się przyjmować na noc – ponieważ składnik ten bierze udział w produkcji energii, może zadziałać jak kawa i nie pozwolić zasnąć.

koenzym

w diecie

Ubichinon jest obecny w produktach spożywczych, takich jak olej rzepakowy, soja, orzechy włoskie, sezam, zielone warzywa (np. brokuły, szpinak), jaja, tłuste ryby (tuńczyk, łosoś, makrela), wołowina, wątróbka. Ale uwaga – koenzym Q10 jest niestety wrażliwy na wysoką temperaturę, dlatego jego zawartość w żywności może spadać pod wpływem gotowania, smażenia czy pieczenia, a także długiego przechowywania. Jego wytwarzanie w organizmie można wspierać, dbając o odpowiednią zawartość w jadłospisie produktów zawierających kwas foliowy oraz witaminy z grupy B (zwłaszcza B12). Jest rozpuszczalny w tłuszczach, dlatego do produktów zawierających ten składnik warto dodać odrobinę tłuszczu (jeśli naturalnie go nie zawierają).

#dermashacademy

  • 90,00 

    Skoncentrowana formuła koenzymu Q10 efektywnie przeciwdziała procesom fotostarzenia skóry. Znacząca poprawa elastyczności skóry. Zmniejsza głębokość zmarszczek. Jest silnym antyoksydantem.

    Wzrost absorpcji koenzymu Q10 o 92%*. Poprawa elastyczności skóry średnio o 27%. Wzrost poziomu nawilżenia skóry średnio o 13%, 10-krotnie zwiększona przenikalność koenzymu Q10*

    *w porównaniu z roztworem substancji wolnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.